gezinshuis

gezinshuis
de morgenster

donderdag

eerlijk duurt het langst

De verhalen van mijn blog uit de periode februari 2012 tot en met december 2013 zijn verwijderd. Deze worden bewerkt met nog meer verhalen en hiervan komt een boek. Informatie volgt.


Haha, dat was wat. De oudste van de pleegjes. Had zo'n grote mond. Opblijven en vuurwerk afsteken. Jaja. We hebben gezellig met elkaar bassie en adriaan op reis door Amerika gekeken. En om half elf gingen zijn oogjes dicht. En zijn mond ging open. Super grappig. De meiden waren nog klaarwakker. Tegen twaalf uur onze jongste telg maar uit bed gehaald. Die had even tijd nodig om wakker te worden. En naar buiten durfde hij niet. Maar achter het raam kijken is net zo mooi. We hadden een paar mooie potten siervuurwerk en romeinse kaarsen. Voor de kinderen sterretjes. Van die grote. Ze hebben werkelijk genoten. Verder was het heerlijk rustig hier. Je kon over het land wel het vuurwerk zien van de dorpen om ons heen. Om één uur lag iedereen er weer in. Ik ga nog even kijken bij Thirza. Die is al lachend door haar kamer aan het lopen. Ik vraag haar: wat ben je aan het doen? Niks. Dat klinkt verdacht. Ze begint weer te lachen. Opeens zie ik wat bewegen. Ik schrik me naar. Staat ons pleegje daar verstopt achter de kapstok van Thirza. We wilden nog even kletsen. maar gaan straks echt slapen. Nou, vooruit dan maar. We hadden ons voorgenomen om heerlijk uit te slapen. Geen gedoe meer om overal heen te gaan om nieuwjaar te wensen. Lekker thuis blijven met onze eigen kids. Om negen uur hoorde ik de eerste deur. Ons jongste pleegje ging plassen. Ik viel weer in slaap. Om tien uur werd ik wakker. Dit gebeurt me echt niet vaak. En het was nog zo heerlijk rustig in huis. Toch maar eruit. Douchen en dan de kinderen roepen. Ons oudste pleegje die gisteren zoveel moeite had om wakker te blijven sliep nog. De rest was al wakker en aan het lezen. Dat is wel een heel laat ontbijt. Half 12. De oudste bleef erg lang boven. Dus ik ging maar even kijken wat hij aan het doen is. Zij voor z'n bed met zijn PSPvita. Hij schrikt zich natuurlijk wild. Want hij was nog niet aangekleed en had zijn kamer nog niet opgeruimd. Ik vraag hem hoe hij aan de PSP komt. Want die liggen in mijn kast en mogen ze alleen als er toestemming is. Die had hij vannacht wezen halen. Ik pak zijn PSP en kijk wat hij aan het doen is. Blijkt dat hij geen spelletjes doet, maar op de één of andere manier op internet zit en een film zit te kijken waar ik nou niet echt vrolijk van wordt. Na het ontbijt willen we toch even met hem praten. Direct tranen. Maar daar raak ik nu even niet van onder de indruk. Als je willens en wetens je PSP jat uit de kast en vervolgens op internet films ga kijken weet je dat je iets doet wat niet mag. Hij zegt zomaar opeens op internet te zitten. Dat kan natuurlijk ook niet, want dan heb je een code nodig. Ik neem in elk geval zijn PSP in beslag en zeg hem dat we er later nog op terug zullen komen. Als de kinderen gaan spelen gaat hij boos naar boven. Hij voelt zich echt slachtoffer. Want hij deed het niet expres. Wij zien dat anders. 
De rest van de dag zijn de kinderen bezig geweest om hun kast uit te zoeken. Veel speelgoed wat nog goed is maar waar ze niet meer mee spelen apart voor een nieuwe bestemming. Vuilniszakken vol met kapot spul. Dat ruimt op. Het werkt aanstekelijk, want zelfs Thirza is begonnen met opruimen. 
's Avonds eerst maar aan Anne gevraagd hoe dat zit met de PSP van pleegje. Blijkt dat Anne zijn account van de playstation op de PSP heeft gezet om spelletjes op de PSP te kunnen zetten. Maar hij kan daar niet zomaar op. Dus hij heeft iets zitten proberen en het is gelukt. Blijkt dat dit dus niet de eerste keer was. Er waren totaal 21 films gekeken. En nog wat spellen gedaan die niet echt geschikt waren voor hem. Hier krijgt je vertrouwen wel even een duw. We hebben hem ook duidelijk gemaakt dat hij nu voorlopig extra gecontroleerd gaat worden. Want liegen en bedriegen kan echt niet. Als je een film wil zien vraag je dat en dan kunnen we erover praten. Maar hij wist gewoon al dat we deze films en spellen geen goed idee vonden.
Dat gaat hem waarschijnlijk ook geld kosten. Want Anne moet daarvoor betalen. Pleegje lacht een beetje. Weet zich niet goed een houding te geven. Dan gaat hij in het verweer. ja, maar als u dit geen goede film vind moet u ook niet kijken naar ...Geen ja maar nu, je hebt zonder te vragen je PSP gepakt en zomaar op internet gezeten. Dat mag niet zonder toestemming. Dan hebben we het nog niet over de films en spelletjes. Eerlijk zijn! Daar gaat het om. Nu was je stiekem. 
Als ik later op de avond de twee jongste meiden op bed leg kom ik onder het kussen van één van hen de DS tegen. Ik vraag haar wanneer ze die heeft gepakt. Want ze had hem met veel herrie in de kast gedaan. Dat was niet echt dus. Ze heeft hem toen in haar zak laten glijden. Nou, ik had het vandaag wel even gehad met het liegen en bedriegen. Deze week geen opblijf tijd meer en geen DS of wat dan ook op de computer.  
Ze zullen moeten gaan ervaren dat eerlijkheid het langst duurt. Ik zucht. Soms voelt het als water naar de zee dragen. Dan denk je dat je ze kan vertrouwen en dat ze de regels toch onderhand moeten weten.  Maar André laat me dan weer even zien wat we allemaal al hebben bereikt met deze twee kids. En dat het logisch is dat ze dit doen. Ze zijn niet anders gewent geweest. Doen waar je zin in hebt en met niemand rekening houden. Dat is waar, maar dat wil nog niet zeggen dat we het goed vinden. En dat is soms lastig, als ze zielig gaan doen en op je gemoed spelen. Maar nu was ik er echt klaar mee. Liegen vind ik zo erg. En dat voelen ze nu ook. Dan heb ik geen medelijden. Je hebt het zelf gedaan en moet dan maar op de blaren zitten. 
Vandaar maakte ze de dag weer goed. Met z'n allen hebben ze de tuin helemaal bladvrij gemaakt. Ze hebben hard gewerkt. Dus een DVD kijken mag nu wel. Maar de DS en PSP zijn ver weg opgeborgen tot nader order. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten