gezinshuis

gezinshuis
de morgenster

vrijdag

het Oranje Fonds

Het was een heerlijke week, met meer rust dan vorige week. Minder hectiek en meer tijd voor mezelf.
 Het afdelingsoverleg van de projectgezinnen in Rotterdam ging dinsdag niet door. Dus ik heb een ochtend voor mezelf. En een lange ochtend, want kwart over 3 komen de kinderen pas weer uit school. Ik nestel me eerst maar eens in de bank met een bak koffie. Ik ben vroeg want de kinderen hebben zwemles op school en moeten dan om 10 over 8 op school zijn.

 Ik pak mijn Bijbel erbij. De afgelopen tijd heb ik veel nagedacht en zijn we ook met elkaar in gesprek geweest over hoe zijn we nou eigenlijk christen. Volgen we werkelijk de Heere Jezus? We hebben er een preek over gehoord, we hebben er in ons dagboek over gelezen. En dan is het niet voor de ander, maar moet ik ook naar mezelf kijken. Ga ik op zondag naar de dienst omdat het zo gezellig is, en zo fijn? Of ga ik om de Heer te ontmoeten? En ben ik dan alleen op zondag christen, of zien mensen dat ook in mijn dagelijkse leven? Vaak ben ook ik zo bezig met de dingen van alle dag, met de dingen van het hier en nu. En dat is ook belangrijk, maar beheerst dat mijn denken? In ons boekje over de 40 dagentijd ging het ook over zorgen maken. God zegt niet tegen ons dat we roekeloos moeten leven. Maar zijn we slaaf  van onze zorgen? Of leven we echt als kind van God? Durven we te vertrouwen op zijn genade? Kun je zorgen loslaten?Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Mijn gebed is dat ik zorgdrager mag worden van Gods koninkrijk. Zorg om liefde tot mijn naaste. Zorg om de schepping. Zorg om de armen.
We hebben hier ook met de kinderen over gepraat. De één maakte zich nooit zorgen. Maar de ander wel om bijvoorbeeld mama die zover weg is. En papa, waarvan we niet weten waar hij is. Dat ze iets zou overkomen. Maar..zegt pleegje erbij, ik bid er wel voor hoor. Zorgen maken hoort zo bij ons mens zijn.
Ik bid iedere dag weer of ik de goede geur van Gods koninkrijk mag verspreiden aan de mensen die ik die dag mag ontmoeten. 

Ik neem de rest van de ochtend heerlijk de tijd om ter winkelen. Eerst de "gewone "boodschappen en daarna heerlijk de stad in. Ik heb maar gekozen voor Goes, want daar weet ik waar ik mijn grote bus kwijt kan. Dat is even wennen. En goed geslaagd kom ik thuis. 

Woensdag zijn de voorbereidingen getroffen om van één grote slaapkamer, twee te maken. De verwarming is eraf. Alle pleegjes, met uitzondering van de jongste, waren ergens spelen. Maar bij onze jongste kwam een vriendje spelen. Het verbaasd me steeds weer dat kinderen die dezelfde soort problematiek hebben het zo goed met elkaar kunnen vinden. Als ze even niet met elkaar willen spelen laten ze elkaar als vanzelf met rust. Of ze elkaar begrijpen. Oh, dat heb ik ook weleens. Ze vragen niet: waarom doe je niet mee, of waarom heb je geen zin. Zijn vriendje voelt zich ook echt thuis. Waar hij bij anderen, net als ons pleegje, voelt als iemand hem niet begrijpt, of hij zich niet thuis voelt, is dit nu anders. Ze hebben een klik met elkaar. Super, om die twee zo samen te zien spelen. En ze moesten de oren van het hoofd van de meneer van de kachel vragen natuurlijk. Waar is dit voor, en waar is dat voor? 

En dan ga in donderdag naar Houten. Ik mag meedenken met een aantal anderen over een cursus. Dit houd verband met opvoeding. En dat is echt mijn ding. Vanuit mijn ervaring met soms erg extremen opvoedproblemen kan ik veel delen en zeker mijn aandeel leveren.  Een uitdaging om straks ook deze cursus te gaan geven. Het is een intensieve dag. Bijna twee uur rijden heen en twee uur terug. André had een vrije dag, dus dat was super fijn.
 En toen ging het toch weer even mis. Pleegje was met de lego. Eerst ging het prima, maar op een gegeven moment kwam hij erachter dat het toch niet lukte. En dan vraag je geen hulp, maar gooi je de lego door de kamer en reflecteer je je boosheid op een ander pleegje die rustig huiswerk zit te maken op de computer. Dus dat wordt een gevecht en voordat ik kan ingrijpen scheurt pleegje de rok van de ander kapot. Ze heeft zo'n tule rok aan. Grr, en dat is niet te naaien. Dat heeft dus consequenties. Geen Ds tijd vanavond.  Boos zit hij te grommen naar mij en maakt gebaren en zegt: nou en. Ik negeer hem verder en dan is het snel over. 


Het Oranje Fonds
Even reclame maken voor onze stichting:
Misschien ken je het Oranje Fonds. Misschien ook niet.
Het Oranje Fonds helpt goede doelen met hun sociale initiatieven. Ieder jaar organiseren ze de NL. doet dagen. Dan kan je als organisatie een steunbedrag krijgen en vrijwilligers werven via hun web-site.
Ook daar hebben we al een keer aan meegedaan.
Voor de verbouwing van ons vorige gezinshuis hebben we ook van het Oranje Fonds een aanzienlijk bedrag gehad.
Vorig jaar had het Oranje Fonds de actie van de Kroonappeltjes. Die hebben we voor de gemeente Reimerwaal gewonnen.
Nu heeft het Oranje Fonds een nieuwe actie. NL.geeft. Via de web-site van het Oranje Fonds kan je sociale doelen die meedoen financieel steunen. En wij doen mee. Met onze stichting Ruimte Aan Pleegkinderen die ons gezinshuis de Morgenster steunt. Onze stichting heeft de ANBI status. Dus giften zijn aftrekbaar.
Dus deel dit bericht zoveel mogelijk.! Het zou leuk zijn als we ons streefbedrag zouden halen. We willen graag voor de kinderen speeltoestellen in de tuin plaatsen. Als eerste sparen we voor een buiten tafeltennistafel. Als je op de nlgeeft web-site komt en je zoekt op Stichting Ruimte Aan Pleegkinderen dan zie je onze oproep. Online kan je doneren. De helft is voor onze stichting en de andere helft gaat naar andere goede doelen in Zeeland.
De bijdrage hoeft niet groot te zijn. Alle kleintjes maken één grote. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten