gezinshuis

gezinshuis
de morgenster

maandag

nog meer water

De laatste week. En dan VAKANTIE. We kijken er met z'n allen echt naar uit.
De afgelopen tijd was druk en ook deze week staat de agenda nog vol. Maar dan hebben we ook een paar weken een blanco agenda. (zoveel mogelijk dan)
Drie pubers hebben al vrij en met deze temperatuur is dat helemaal niet erg. Heerlijk zwemmen. ja, dat kan weer. Want anderhalve week geleden was ik gezellig een dagje uit met de overblijfmoeders. naar de Pluktuin. Tegen de tijd dat ik op school weer aankwam om de meisjes te halen kreeg ik de volgende foto's gestuurd van manlief.



Met de tekst: niet schrikken als je thuis kom.
Nou, die schrik kreeg ik al bij school. De zijkant van het zwembad is er met een knal uitgekomen. Het water zat er nog in en de binnenkant was nog heel. Dus het zwembad moest leeggepompt worden. Dat duurde bijna drie dagen. En toen kon het repareren beginnen. Het weekend hierna was het heel mooi weer. Balen voor de kinderen want nu konden ze niet zwemmen. Maar het is  inmiddels gemaakt en verstevigd zodat het niet nog een keer kan gebeuren. En toen weer vol laten lopen. Maar ze kunnen weer heerlijk zwemmen.

Deze tijd staat in het teken van voor het laatst. Voor het laatst overblijfmoeder zijn, voor het laatst gymhulp moeder, voor het laatst....Onze twee laatste pleegjes gaan van de basisschool af. We hebben er nog twee op de basisschool maar die zitten op speciaal onderwijs.
Mijn agenda heb ik dus nu echt nodig want alles zit niet in mijn hoofd. En dan mijn doe lijstje. Steeds als er iets in me opkomt schrijf ik het op. En dan ga ik boodschappen doen en vergeet ik mijn lijstje. En natuurlijk weer van alles wat daarop staat.

Het gevoel is dubbel. Vakantie. We zijn er allemaal aan toe. Geen wekker om kwart over zes. Heerlijk luieren. In de tuin genieten met een boek. Maar o wat zie ik er ook tegenop. Krijg ik het spaans benauwd als ik denk aan die vakantie. Zeker aan op vakantie gaan. Voordat ik alles heb ingepakt. Ze kunnen het best zelf maar ik wil toch die controle houden zodat ze niets vergeten. En dan gaat onze bagage al een dag eerder weg. Wat mag en kan in de handbagage als we gaan vliegen. En wat moet ik nog kopen voor we weg gaan. En wanneer maak ik het huis schoon. En dan al die kinderen.
Vakantie hebben is voor ons gezinshuis ouders hard werken. Wil je net lekker samen even buiten zitten genieten van een wijntje en de rust in de tuin. Komt er vanbinnen: ik verbrand van de hitte hier en kan niet slapen. Of gaat er één liggen zingen, terwijl de andere kinderen slapen. Leuk dat je vrolijk ben maar doe dat morgen maar. Je loop nog honderd keer heen en weer.

Alles moet voorspelbaar zijn voor deze kinderen. Wat gaan we morgen doen? Hoe laat gaan we weg en waar gaan we heen? Een antwoord als: we zien wel hoe het loopt kunnen ze zo van gaan stuiteren. Maar ook het weten geeft gestuiter. Dus soms kiezen we ervoor om niets te zeggen totdat we weg gaan.
 
En toch kan het soms. Genieten. Zoals zaterdag. In de zon in de tuin. Heerlijke rust. Genieten.
Dat gaat in Spanje vast goed komen. We gaan ervoor, om deze kinderen een fantastische vakantie te bezorgen.  En als dat lukt dan hebben wij ook vakantie.
Nu eerst de laatste week nog......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten