gezinshuis

gezinshuis
de morgenster

zondag

verplicht logeren?

Heerlijk. De foto's zin geplakt. Ik ben weer helemaal bij. Ik maak voor alle kinderen, ook de pleegkinderen altijd een fotoalbum. Zeker voor kinderen die tijdelijk bij ons zijn is dit belangrijk. Dan hebben ze geen gaten in hun verleden. Als iedereen dit doet waar ze even wonen hebben ze toch herinneringen. Het is zo belangrijk. We hebben een keer een kind gehad die op de kleuterschool aan het werk was over toen je baby was. Huilend kwam hij thuis. Heb ik ook baby foto's? En heb ik een geboortekaartje? Nee, dat was er allemaal niet. Samen met hem heb ik toen een geboortekaartje gemaakt van het moment dat hij bij ons is komen wonen. Toen ben je bij ons geboren: grapte we dan. En dat vond hij zo fijn. Hij kon ook iets meenemen naar school. Soms moet je creatief zijn. Ook de albums voor de ouders zijn weer klaar. Minimaal eens, soms twee keer per jaar maak ik voor ouders ook een fotoboekje. En wat stellen ze dit op prijs. Ik heb mijn rug echt rust moeten gunnen deze week. En het heeft geholpen. Het gaat al een heel stuk beter. 
Donderdag hadden we weer eens een gesprek met Horizon. We worden het gewoon niet eens over het verloop van de plaatsing. Iedereen vind dat de kinderen bij ons moeten blijven. Maar wie neemt de verantwoording? Ook zijn er fikse bezuinigingen aangekondigd. Dit begrijp ik ook niet helemaal. Want waarom bezuinigen op de onderste laag? De kinderen? Begin maar bovenaan met bezuinigen. En verplicht onze vrije weekenden en vakantie opnemen. Die krijgen we nu uitbetaald en gebruiken we om de kinderen bijvoorbeeld op zomerkamp te kunnen laten gaan, of om eens een weekend hulp in te kopen. Of voor oppas. Maar dat willen ze niet meer. Dus betekent dit dat ze straks verplicht om het weekend weg moeten. Of het dingen zijn die je even weg doet. Deze kinderen zijn juist in een gezinshuis geplaatst en niet in een leefgroep om in het gezin mee te kunnen doen met de dagelijkse dingen en te kunnen hechten. Ik ga het ook niet doen!  Logeren af en toe is prima. Ook wij hebben soms even tijd voor onszelf nodig en voor onze eigen kinderen. Maar dan wanneer het ons uitkomt. Ik kan hier zo kwaad om worden. Kind visie is soms ver te zoeken. Dan wordt er wel gezegd: we waarderen het echt heel erg wat jullie doen hoor. Maar de ondertoon is: je mag blij zijn dat we kinderen bij jullie plaatsen en dat je een baan hebt. Grr. Klink misschien arrogant: maar ze mogen blij zijn met ons. 
Vrijdag is André weer voor een weekend weg. Zo uithuizig is hij nog nooit geweest. Ze zijn met een aantal mannen uit de gemeente naar Duitsland. Voor een mannenweekend.  stichtingdearend.nl
Ben benieuwd hoe het is geweest. Maar ik zou blij zijn als hij weer thuis is. Het is best pittig om zo'n weekend alleen te zijn. Tweede weekend op rij. De kinderen hebben zich gelukkig goed vermaakt. En we zijn gezellig wezen winkelen. Daar doe ik de kinderen altijd wel een plezier mee. Broodje eten ergens. 
Deze week zijn we als gezin bezig geweest rond het thema van de gebedsweek. Wie is je vriend/vriendin. Wie is je naaste. De kinderen hebben goed meegedaan. Als we na het bijbelgedeelte en de korte uitleg gingen bidden, deden ze allemaal mee. Dan vult mijn hart zich met dankbaarheid en bid ik: Heer laat ze dit kinderlijke geloof en vertrouwen niet verliezen. Zo gewoon dat ze het vinden om alles bij God te brengen en ook echt te geloven dat God hoort. Het was super goed om dit zo met elkaar te doen. Morgen is er weer een pleegje jarig. Dus er komt weer een drukke week aan. Trakteren, kinderfeestje en familievisite. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten